Uppsalag ur presentationsbroschyren av Luleå tekniska universitets nya grafiska profil.

 

Text:

Det första intrycket

När jag träffar en person är det första jag ser ansiktet. Vissa går spårlöst förbi, andra glömmer man aldrig. Likadant är det när jag möter företag, en organisation ­ eller ett universitet. Också organisationer har ett ansikte, en framsida att lägga märke till. Det brukar kallas en grafisk profil och innehåller en logotyp, ett bestämt typsnitt och gärna en symbol.

Symbolerna har, liksom ansiktet, bildens kraft att stanna kvar hos betraktaren, samtidigt som den förmedlar något av det som är viktigt för just den här organisationen.

Att göra sig känd och igenkänd är logotypens främsta uppgift. I vårt arbete med att etablera Luleå tekniska universitet, landets första tekniska universitet, är den nya logotypen en viktig hjälp.

Vi har behov av att varje år rekrytera nya studenter, vi har behov av externa medel till forskningen och vi har behov av att marknadsföra oss i omvärlden. I de sammanhangen är vår grafiska profil vårt gemensamma ansikte.

Att Högskolan i Luleå nu blir Luleå tekniska universitet innebär ett erkännande av att vår utbildning och forskning tillhör den främsta i landet. Det är något att vara stolt över.

Stoltheten kan vi visa genom att i alla sammanhang tala om att vi tillhör Luleå tekniska universitet ­ och konsekvent använda oss av den gemensamma grafiska profilen.

I den nya logotypen ser jag stoltheten inritad: ett rakt, självsäkert L, som både signalerar akademisk status ­ och det nytänkande som varit ett kännetecken för Högskolan i Luleå.

Min förhoppning är att den nya logotypen ska bli ett ansikte som vi gärna visar upp för omvärlden. Ett ansikte som både gör ett starkt första intryck och som stannar kvar i minnet.

Eva Moe

Informationschef


Arbetsgrupp:

Fredrik Lewander, Maria Campos, Carin Selvin,
Eva Moe (kund).